söndag 3 juni 2012

Kål o kola?

Italiensk fiskboll, visst låter det gott? Enligt receptet skulle en vitkålssallad serveras till. Självklart letade vi då upp en av arlas varianter: coleslaw med gurka. Enkla recept var det i alla fall. Och så drack vi såklart lite vitt vin till det hela. Lite mer komplicerat blev det med betygssättningen, vi fick betygsätta fiskbollen med tillbehöret coleslaw och så fick vi även betygssätta coleslaw för sig, eftersom det ju också var en arlarätt.
Fiskboll och coleslawkombinationen fick dessa betyg: Lena: "Det är inte fruktansvärt äckligt, och det blev lite godare med coleslaw till."
Anneli: "Tycker också att coleslaw till höjde betyget lite."
Mr.Arla: "Jag tycker precis samma fast tvärtom, det hade varit godare utan coleslaw till."
Arlamannen: "Det här var jättetråkigt."
Coleslaw: Lena:
Anneli:
Mr. Arla:
Arlamannen:
Till efterrätt skulle vi göra limekola, något som Lena hade gjort förut och som brukar bli jättegott. Eftersom Lena gjort dem tidigare, tog jag mig an uppgiften att laga kola. Koktid ca 15 minuter i en vid kastrull, står det i receptet. Det var inte sant. Eftersom jag använde en vid kastrull, kokade jag smeten i 15 minuter. Jag gjorde sedan ett kulprov, och upptäckte till min besvikelse att kolan var stenhård. Jag fortsatte dock att följa receptet så gott det gick, och vi fick bända upp kolabitar när smeten stelnat på plåten.
När vi åt "kolan" kände jag mig lite nedstämd över mitt misslyckande. Mina medätare tröstade dock. Lena: "Man kan inte lita på dem!" (Arlarecepten alltså). Anneli: "Kolan blev inte alls som den skulle..." Lena: "Det blev jättegott ändå."
Mr. Arla och Arlamannen: "Det smakar limedaim." Anneli: "Konsistensen drar ner betyget"
Arlamannen: "Jag gillar daim, det här var mycket som daim och väldigt lite som kola."
Mr.Arla: "Det här var jättehemskt."
Tilläggas kan att jag tänkt ta med mig resterna av limekolorna till jobbet dagen efter. Daimhögen fick dock ligga kvar på tallriken några dagar till, innan den åkte i soptunnan...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar